Bab 1: Alamat
Bagi Setiap Harakat dan Tanwin
Harakat itu terbahagi kepada 3 iaitu:
1.
Fathah
v Merujuk kepada alif kecil yang
melintang daripada kanan ke kiri ( - )
Terdapat perbezaan ulama’ soal peletakan
baris fathah ini, antaranya:
§ Baris fathah ini diletakkan di atas huruf
(ini yang diamalkan)
§ Baris fathah ini diletakkan di hadapan
huruf (pendapat yang lemah)
2.
Dhommah
v Merujuk kepada wau kecil ( , )
Ø Terdapat tiga khilaf ulama’ tentang
kedudukan wau ini, antaranya:
§ Baris dhommah diletakkan di atas huruf yang
didhommahkan itu (ini yang diamalkan)
§ Baris dhommah itu terletak di hadapan huruf
§ Baris dhommah itu terletak di bawah huruf
Walaubagaimanapun pendapat kedua dan ketiga merupakan pendapat yang
lemah.
Ø Khilaf mengenai pengekalan kepala wau atau
tidak. Di sini terdapat dua mazhab yang membahaskannya:
§ Mazhab timur - mengekalkan kepala wau ( , )
dan ini yang diamalkan
§ Mazhab barat – membuang kepala wau dan
berbengkok seperti huruf dal ( د )
3.
Kasrah
v Merujuk kepada ya’ ( ى ) yang dalam keadaan terbuka dan
diterbalikkan ( > ) dan diletakkan di bawah huruf.
v Bentuk ya’ ( ى ) ini
juga dibuang kepalanya dan berbentuk ( _ )
Cara penandaan baris ini sebenarnya meliputi semua baris samada barisnya
diirab, bina’, banih, naqol, dan sekiranya bertemu dua sukun. Kecuali dihadapan
itu adalah huruf hijaiyyah seperti:
o
الم
o
ق
o
طه
·
Mazhab timur - mengatakan tidak perlu meletakkan baris
ke atas huruf hijaiyyah
·
Mazhab barat - mengatakan perlu meletkkan baris pada huruf
hijaiyyah
Adapun pada huruf TANWIN, baris akan ditambah mengikut baris yang sedia
ada. Sekiranya baris tersebut berbaris fathah, akan ditambah dengan baris fathah
dan begitulah seterusnya
Tanwin
v Merujuk kepada baris yang ditambah
·
Terdapat khilaf sama ada perlu menanbah huruf ن atau tidak.
·
Sekiranya hendak ditulis, huruf ن tersebut akan diganti baris alif ( ا
)
·
Namun begitu baris alif ini hanya akan ditulis
sekiranya dalam keadaan mansub
Dan tidak akan ditulis dalam
empat keadaan
1.
Mansub tetapi akhirnya huruf hamzah ( ماء
)
2. Diakhiri dengan ha’
taknis ( رحمة )
3. Huruf yang majrur (huruf duduk selepas huruf
jar) (من غفور )
4. Huruf yang marfu’ ( بالمؤمنين رؤف رحيم )
Terdapat 4 mazhab yang menulis
alif sebagai tanda tanwin iaitu:
1. Mazhab Khalil dan sebahagian mazhab ahli
timur
Ø Menulis baris tanwin diatas huruf sebelum
huruf alif.
2. Mazhab As-syaiqani , ahli Muqarabbah , ahli
madinah , ahli kuffah dan ahli Basrah
Ø Menulis bari tanwin diatas baris alif
3. Alamat harakat ditulis diatas huruf,
manakala alamat tanwin ditulis diatas alif.
4. Alamat harakat ditulis diatas huruf,
kemudian ditambah pula satu lagi baris bagi alamat tanwin seperti (=) diatas
alif.
ü akan tetapi mazhab ketiga dan keempat
adalah mazhab yang lemah .
Keempat-empat mazhab ini,
diaplikasikan dalam tiga keadaan, iaitu:
1. Ketika mansub
2. Ketika majrur
3. Ketika maksur
Bagi keadaan pertama yang tidak
akan ditulis alif iaitu: Mansub tetapi akhirnya
huruf hamzah
( ماء ), terdapat tiga pendapat cara peletakan
baris tanwin (=) iaitu:
ü Diletakkan diatas hamzah ( ini yang
diamalkan )
ü Diletakkan diatas alif kecil yang terletak
selepas huruf hamzah.
ü Dijadikkan alif kecil sebelum hamzah dan
alif pada huruf mim, sementara hamzah diletakkan di dalam rumah mim dan
ditambahkan dengan tanda tanwin atas hamzah.
Akan tetapi, mazhab kedua dan ketiga merupakan mazhab yang lemah.
NUR ALIYAH BINTI IZHAM (DT07-0663/2019)
No comments:
Post a Comment